Eξουσία χωρίς στοχασμό!

 

Αρχική Δημοσίευση

“Cogito ergo sum” έγραφε ο Καρτέσιος, που σημαίνει σκέφτομαι –ή ορθότερα στοχάζομαι- άρα υπάρχω. Τι «στοχαζόταν» άραγε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, όταν αποφάσιζε την κατάργηση της διδασκαλίας των Λατινικών από τα Λύκεια; Είναι αναντίρρητο, βέβαια, ότι η διδασκαλία του εν λόγω μαθήματος, με παμπάλαιο διδακτικό εγχειρίδιο του 1985! και με μουσειακό τρόπο διδασκαλίας, ελάχιστα πρόσφερε στους μαθητές. Πόσοι άραγε απόφοιτοι της θεωρητικής κατεύθυνσης είναι σε θέση να κατανοήσουν εκφράσεις, όπως “de iure”, “de facto” ή ακόμα και τα στοιχειώδη στο δοκιμιακό λόγο “a priori” ή “a posteriori”; Αυτό όμως δεν συνιστά λόγο κατάργησης, αλλά αναβάθμισής τους! Γνωρίζουν, άραγε, οι υπεύθυνοι για τη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ότι σε όλα τα κορυφαία σχολεία στην Ευρώπη διδάσκονται η Λατινική Γλώσσα και Γραμματεία από την πρώτη Γυμνασίου;!

Κανείς θιασώτης της ανθρωπιστικής παιδείας δεν θα αρνηθεί την αξία της Κοινωνιολογίας, που αποφασίστηκε να ενταχθεί στο διδακτικό πρόγραμμα της Γ Λυκείου. Όχι όμως ως αντικατάσταση των Λατινικών. Θα μπορούσε άνετα να συνδεθεί με τη διδασκαλία της Έκθεσης – Έκφρασης, στο πλαίσιο της οποίας, ούτως ή άλλως, οι μαθητές καλούνται να αναλύσουν κοινωνικές έννοιες και προβλήματα. Το πρόβλημα όμως είναι ευρύτερο και βαθύτερο. Η κατάργηση της μετάφρασης στην εξεταστέα ύλη των Αρχαίων Ελληνικών της Γ’ Λυκείου ενδεχομένως προοιωνίζεται την υποβάθμιση και της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών. Ο κίνδυνος για συρρίκνωση της Παιδείας των μελλοντικών γενεών στην πατρίδα του Αριστοτέλη γίνεται εμφανής. Ποιες είναι οι άδηλες προθέσεις της παρούσας πολιτικής ηγεσίας; Πώς οραματίζονται τους πολίτες της «μεταμνημονιακής» εποχής; Η συνέπεια όλων αυτών θα είναι παραγωγή «επιστημόνων» και «τεχνοκρατών» χωρίς ανθρωπιστικό μορφωτικό υπόβαθρο και τελικά δεύτερης κατηγορίας.

Στο ίδιο πλαίσιο μπορεί και επιβάλλεται να προσεγγιστεί και το άλλο νέο φιλόδοξο εγχείρημα της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας: το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ως βιαστική, πρόχειρη και ανοργάνωτη μετεξέλιξη των ΤΕΙ Πειραιά και Αιγάλεω. Σαφέστατα είναι αξιέπαινη κάθε ανιδιοτελής και καλοσχεδιασμένη προσπάθεια αναβάθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αναγκαίου μοχλού για την ανάπτυξη και ευημερία της χώρας μας. Ωστόσο αυτά τα εγχειρήματα μπορούν να αποδώσουν καρπούς, μόνο με γνώμονα την αξιοκρατία και τη δικαιοσύνη. Θα είναι τελικά ισάξιος ο πτυχιούχος του ΠΔΑ, που εισήχθηκε στη σχολή με επίδοση 12 με αυτόν που θα αποφοιτήσει από τα ομόλογα κορυφαία πανεπιστημιακά τμήματα, για τη φοίτησή του στα οποία απαιτήθηκαν επιδόσεις του επιπέδου του 17;

Όλος αυτός ο προβληματισμός τελικά δεν μπορεί παρά να οδηγήσει σε δυσάρεστα συμπεράσματα. Πίσω από όλα αυτά τα μέτρα δεν μπορεί παρά να κρύβεται ο λαϊκισμός και η ακόρεστη ψηφοθηρική διάθεση του ΣΥΡΙΖΑ και κάθε επίδοξου συγκυβερνώντα του. «Ευκολότερη» η Κοινωνιολογία από τα Λατινικά για τον υποψήφιο και την οικογένειά του, «ευκολότερη» η πρόσβαση στη Διοίκηση Επιχειρήσεων του ΠΔΑ, καθησυχασμένη η μελλοντική εκλογική πελατεία. Όλα στη λογική της ήσσονος προσπάθειας.

Ο αείμνηστος Ανδρέας Παπανδρέου, του οποίου μιμητής και συνεχιστής φιλοδοξεί να γίνει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, στη γνωστή ομιλία του στο Νταβός της Ελβετίας είχε πει «mea culpa». Δυστυχώς φαντάζει αδιανόητο να ακούσουμε ανάλογες εκφράσεις και δηλώσεις αυτοκριτικής από τον Α. Τσίπρα, αλλά η αλαζονεία, όπως κατέδειξαν οι αρχαίοι Έλληνες τραγωδοί, συνιστά διαχρονικά το χειρότερο σύμβουλο της εξουσίας.

Ζωή Ρούσσου, Δικηγόρος

Δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.aixmi.gr στις 6/9/2018

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *